Ergonomische meldtafels

Binnenkort worden de CREON meldtafels geplaatst. Ergonomische, toekomstbestendige tafels, die met grote zorgvuldigheid zijn uitgekozen en voldoen aan de eisen van deze tijd. Hieronder lees je hoe tot deze keuze is gekomen en zijn enkele specificaties van de meldtafels benoemd. Ook zijn er ervaringen opgenomen (tussen aanhalingstekens) van meldkamercollega's uit Bergen op Zoom, die al een tijdje met een CREON meldtafel werken.

​CREON meldtafels

CREON is de leverancier van de meldtafels voor de nieuwe meldkamerlocaties. De aanschaf en het beheer daarvan verloopt via LMS. CREON is gespecialiseerd in de ontwikkeling van meubilair voor meldkamers en controlekamers en verwierf de raamopdracht in 2021 na een Europese aanbesteding. CREON was al een bekende partij, maar in 2021 is er gekozen voor één merk op basis van een door LMS ontwikkeld programma, waarbij CREON uit de bus kwam.

Veranderende eisen voor de meldkamertafel

Nu we middenin de transitie zitten van 20 meldkamers naar een netwerk van 10, worden ook de werkprocessen gestandaardiseerd en geharmoniseerd. De techniek, zoals het gemeenschappelijk meldkamersysteem (GMS) en het communicatiesysteem C2000, wordt vernieuwd. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de eisen die aan de meldkamertafel worden gesteld, veranderen. Bij de uitvraag in de aanbesteding is meegenomen dat de configuratie van de meldtafel gedurende de looptijd van het contract kan veranderen als gevolg van hernieuwde inzichten of een veranderde behoefte vanuit de gebruikers. De meldkamertafels zijn eenvoudig te beheren en te onderhouden. 

Foto: bedieningspaneel van de CREON meldtafel

De meldtafels waarvoor in Oost-Nederland is gekozen, voldoen aan alle normen en richtlijnen voor de ergonomie van beeldschermwerkplekken. Bij de beoordeling van de aanbesteding waren ook ergonomen betrokken en zijn de verschillen in afmetingen tussen mannen en vrouwen, grote en kleine medewerkers meegenomen. 

“Ik vind het een fijne tafel, die goed is in te stellen op mijn persoonlijke wensen, zowel in zit- als in stapositie.”

Elektrisch verstelbaar

De meldkamertafel is een zit-stabureau met een elektrisch in hoogte verstelbaar werkblad, tussen 65 en 130 cm. De monitoren zijn onafhankelijk ten opzichte van het werkblad in te stellen. En ook de kijkafstand tot de monitoren kan door de gebruiker worden ingesteld. Zo kan bij iedere dienstwisseling de centralist de tafel aanpassen aan zijn of haar lichaamsafmetingen.

"Gebruikersvriendelijk, ruim en robuust.”

Vormgeving

De tafel is 248 x 115 cm (bxd) en heeft een robuust 15 mm dik, licht eiken werkblad van samengeperst kunststof (volkern). Het blad rust op een stabiel lichtgrijs onderstel met geïntegreerde techniekruimte. Er is een uitgekiend kabelmanagementsysteem en een flexibel monitordraagsysteem. Elke meldkamerwerkplek is uitgerust met drie gebogen monitoren van elk 34 inch. Achter de monitoren zit een akoestisch paneel. Dat zorgt voor extra geluidsdemping. Apparatuur en bekabeling zijn goed toegankelijk voor service en onderhoud.

“Het lijkt mij handiger om zes losse schermen te hebben die afzonderlijk onder een andere kijkhoek ingesteld kunnen worden. Ik vind het nl. wat lastig om de buitenste delen van de drie grote schermen goed af te lezen.”

Er zit in iedere tafel een opklapbare module met stroom (230V) en er zijn USB-aansluitingen. Op een klein aantal meldtafels, waaraan seniormedewerkers zitten, is ook een HDMI-inprikpunt om beelden op de grote schermen op de wand te projecteren.

LMS heeft er het volste vertrouwen in hiermee toekomstbestendige en goed werkbare meldtafels te plaatsen die voldoen aan de eisen van deze én de toekomende tijd.

 

 

Voeg toe aan selectie