EVEN VOORSTELLEN: Niels Nijman. 'Met genetwerkte meldkamers kunnen we slagvaardiger en efficiënter werken.'
Niels, wil je iets over jezelf vertellen?
‘Jazeker, ik vind het belangrijk dat collega’s weten wie ik ben. Ik ben 36, woon in Apeldoorn en heb co-ouderschap met de moeder van mijn kinderen, Julia (10) en Mike (8). In m’n vrije tijd doe ik aan mountainbiken, crossfitten en canicrossen.’ Voor wie dit niet kent: canicrossen is hardlopen in de natuur samen met een aangelijnde hond. ‘Enerzijds is het sporten een manier om te ontladen maar anderzijds ook een compensatie van mijn Bourgondische levensstijl’, lacht Niels. ‘Ik houd namelijk erg van lekker eten in een goed restaurant. Verder ben ik fan van Italië en wil ik ooit weer een motor kopen. En ik start in januari met de opleiding strategisch leiderschap. Ik verveel me dus zeker niet!’
Kun je aangeven hoe jouw werkzame leven er tot nog toe heeft uitgezien?
Niels vertelt dat hij al 20 jaar bij de politie werkt. Hij heeft echt van alles gedaan, van politiecentralist tot rechercheur. ‘Ik heb communicatie gestudeerd en binnen de politie ook in de communicatiewereld gewerkt. Eerst in onze regio en later in Den Haag, daar was ik woordvoerder van de landelijke korpsleiding. Echt een bijzonder interessante job. Vervolgens werd ik hoofd communicatie in Oost-Nederland en heb ik vanuit die rol vijf communicatieafdelingen samengevoegd.’
Niels is met recht een bezige bij: hij heeft ook nog bestuurskunde gestudeerd, met daarbij de afspraak dat hij daarna eventueel ook buiten de politie verder kon. De politie bleef echter kriebelen, en daarom bleef hij. Niels vult aan: ‘Toen de functie van sectorhoofd DROC vrijkwam, heb ik daarop gesolliciteerd en de baan dus gekregen. Eigenlijk heb ik altijd al iets met de meldkamer gehad, het is echt een vitale functie voor de samenleving! Voorwaarde om deze functie te vervullen, was voor mij wel dat ik daarnaast de Politieacademie kon gaan doen. Ik vind het namelijk erg belangrijk om af en toe ook op straat te werken. Voor mij is dat een leiderschapskenmerk: naast het leidinggeven en strategisch werken, ook op straat en in meldkamer werkzaam blijven. Ik spring dan ook bij in drukke tijden. Ik wil heel graag gevoel blijven houden bij de praktijk, collega’s blijven begrijpen en gesprekken voeren. Die combinatie vind ik echt heel fijn. En ik vind het werk ook nog eens heel erg leuk!’ Het enthousiasme spat er vanaf, als Niels over zijn werk praat. Hij vervolgt: ‘Ik ben nu ook portefeuillehouder diversiteit en inclusie in Oost-Nederland. Dit vind ik een enorm belangrijk onderwerp, waar veel op moet gebeuren. Mijn ogen zijn echt geopend: onbewust sluiten we mensen uit, soms zíen we het gewoon niet.’
Hoe lang ben je al betrokken bij de transitie in Oost-Nederland, dus bij de samenvoeging van drie meldkamerlocaties naar één?
Niels: ‘Vanaf het moment dat ik startte bij DROC, eind 2018. Ik ben overigens eerst monodisciplinair begonnen maar heb daarna steeds meer de samenwerking gezocht met Janice Meerenburgh, kwartiermaker realisatie, en Remko Tippens, kwartiermaker bedrijfsvoering.'
Kun je iets vertellen over hoe het management van de nieuwe meldkamer eruit gaat zien? Er is nu een Managementteam (MT) i.o., toch?
Niels bevestigt dat het MT i.o. inmiddels is gestart. ‘We hebben in deze hoedanigheid nu twee bijeenkomsten gehad. Inmiddels is Ruben Sinselmeijer benoemd als teamleider brandweer en ikzelf dus als ontkleurd hoofd meldkamer. Vanuit wit neemt er een tijdelijk aangestelde teamleider deel en vanuit blauw doet Mark Bakker dat. En de huidige locatiecoördinatoren, die nu nog op locaties de multirol pakken, draaien ook nog mee tot aan de migratie. Verder worden nog een beleidsadviseur en communicatieadviseur aan het MT toegevoegd. Vanaf 1 januari 2023 gaan we het huidige Transitieteam van de kwartiermaker realisatie en het MT MK ON i.o. samenvoegen. We hebben voor nu elke twee weken een overleg ingepland.
Heel belangrijk voor ons is de verbinding met werkvloer. Collega’s kunnen altijd bijdragen aan het MT. Via de eigen teamleider kunnen multizaken bespreekbaar worden gemaakt.’ Niels besluit met een oproep aan alle meldkamercollega’s: ‘Heb je goede ideeën of een probleem? Breng het in het MT!’
Wat is volgens jou het grootste voordeel van de landelijke transitie naar 10 meldkamers in heel Nederland?
Daar is Niels heel duidelijk over: ‘Ik denk dat we met 10 genetwerkte meldkamers ons werk nog beter kunnen doen. Als er iets uitvalt, kan het goed overgenomen worden. Waardoor de vitale functie minder snel onder druk komt te staan. Het allerbelangrijkste - en dat is ook waarom ik heel graag voor de meldkamer werk - is dat we een heel belangrijke maatschappelijke functie hebben. Het contact met de hulpdiensten verloopt via ons. Je wilt dat een burger in paniek de hulpdiensten kan bellen en dat de juiste hulp wordt geboden. Daar draait het om. Met de genetwerkte meldkamers kunnen we slagvaardiger en efficiënter werken maar het biedt ook perspectief om in de toekomst nog slimmer te kunnen samenwerken.’
Welke uitdagingen zie jij na de samenvoeging?
‘De belangrijkste verantwoordelijkheid is: we moeten dit multidisciplinair met elkaar doen, ervoor zorgen dat het een fijne werkplek is. Het multi samenwerken veel meer gaan benutten, elkaar versterken. Kortom: er een fijne werkplek van maken. Dit gaat ook over gevoelsniveau, over onderlinge verhoudingen. Soms is het werk best spannend, en kunnen we elkaar dingen verwijten. We moeten echter niet te snel oordelen. Het moet echt een fijne en gezellige werkplek worden, over de disciplines heen.’
Hoe gaan we ervoor zorgen dat de daadwerkelijke verhuizing en ICT-overgang op 21 maart zo probleemloos mogelijk verlopen?
‘Alles heeft te maken met een goede voorbereiding, het doen van goede tests’, aldus Niels. ‘Dit doen we allemaal maar we moeten wel realistisch zijn: we gaan hoe dan ook tegen dingen aanlopen. Daarbij is het van groot belang om vooral met elkaar in verbinding te blijven. En niet direct in paniek te raken. Als we een gevoel van gezamenlijkheid weten te creëren en goed voorbereid zijn, dan heb ik er alle vertrouwen in dat we daar op een goede manier mee kunnen omgaan.’
Misschien kun je iets vertellen over de rol van LMS in de nieuwe meldkamer? Tijdens de rondleidingen merkten we namelijk dat deze niet voor iedereen duidelijk is.
Volgens Niels is LMS een heel belangrijke vierde partner in de meldkamer. ‘We werken met LMS-spullen en - apparatuur, LMS maakt die goed draaiende meldkamer mogelijk.’ Niels licht toe dat LMS (zelfstandig onderdeel binnen de politie) verantwoordelijk is voor het beheer van de meldkamers. ‘Ambulancezorg, brandweer, politie en Koninklijke Marechaussee krijgen één landelijk netwerk van 10 samenwerkende meldkamers, die elkaars taken kunnen overnemen als dat nodig is. En die 24/7 beschikbaar en bereikbaar zijn. LMS beheert dit netwerk.’
Wanneer is de officiële opening? En komt er nog een openingsfeest voor de medewerkers?
Niels, enthousiast: ‘Op donderdag 1 juni wordt de nieuwe Meldkamer Oost-Nederland officieel geopend. Een prachtig, gedenkwaardig moment! Hiervoor worden o.a. bestuurders en pers uitgenodigd. Berichtgeving hierover volgt nog. Binnenkort gaan we met een eventbureau aan de slag. Uiteraard kijken we dan ook naar een moment, specifiek voor personeel. Hierover verstrekken we eveneens later meer informatie.’ En ook nu roept Niels de collega’s op: ‘Heb je goede ideeën, draag ze vooral aan bij het MT!’.
Op 11 februari 2023, de landelijke 112-dag, organiseren we een Familiedag. Kun je al een tipje van de sluier oplichten?
Niels vertelt dat de organisatie hiervan in handen ligt van de communicatiecollega’s én de medewerkers zelf. ‘Over de inhoud van deze dag kan ik helaas nog niets vertellen. Maar: houd de datum zaterdag 11 februari 2023 vooral vrij in je agenda! Het woord “trots” is hierbij heel belangrijk. We mogen namelijk ontzettend trots zijn op waar we werken: de grootste meldkamer van Nederland.' Een klein groepje mensen is inmiddels voortvarend van start gegaan. 'We kunnen echter nog wel wat hulp gebruiken vanuit de brandweer en ambulancezorg’, aldus Niels, die de organisatie van deze dag als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het personeel ziet.
Heb je leuke ideeën, of heb je helpende handjes in de aanbieding voor 11 februari, meld je dan aan bij Jet Tusveld via j.tusveld@mkon.nl, tel.: 06 – 22 86 22 02.
Contact met Niels?
Wil je Niels spreken, dan kun je hem bereiken via tel. 06 – 22 45 99 81 of per mail: niels.nijman@politie.nl.