Projectleider Axel Krabbe vertelt

Axel Krabbe is medio 2020 tijdelijk aangesteld als projectleider bij bedrijfsvoering LMS / Meldkamer Oost-Nederland i.o. Hij ondersteunt Remko Tippens, kwartiermaker bedrijfsvoering, bij een aantal projecten.

Axel, had jij ervaring binnen de meldkamerwereld, voordat je in Oost-Nederland aan de slag ging? 

Axel: ‘In 2008 ben ik bij de politie gekomen, als productmanager voor alles op het gebied van Microsoft in de serverruimte, oftewel het rekencentrum. Voordat ik bij de politie werkte, was ik overigens technisch projectleider via verschillende detacheringsbureaus. Ik ben opgeleid als technisch bedrijfskundige, wat aansluit bij productmanagement. In 2010 ben ik binnen de politie begonnen bij het MDC (red.: meldkamerdienstencentrum van politie) als senior productmanager. En daarna ben ik, totdat ik bij LMS aan de slag ging, dienstenmanager voor het C2000-netwerk bij het MDC geweest.’

Hoe kom je vanuit het MDC van politie terecht bij LMS?

Axel licht toe: ‘Het MDC is de beheerorganisatie van LMS, voor de meldkamer. Per 1 januari 2023 is LMS officieel een eigen entiteit, de 14e eenheid onder de politie. LMS werd als het ware steeds dichter tegen het MDC “aangeplakt”. In overleg met Remko Tippens, die ik nog kende uit de tijd dat hij bij het MDC werkte, ben ik in de zomer van 2020 in de tijdelijke rol van projectleider binnen de programmaorganisatie LMS / Meldkamer Oost-Nederland i.o. gestapt. Waar ik overigens met veel plezier werk.’

Je bent binnen de programmaorganisatie Meldkamer Oost-Nederland i.o. projectleider ‘testen’ en ‘projectleider onboarden LMS-techniek en meldkamersystemen’. Wat doe je zoal in deze functies?

‘Ik heb een aantal projecten van Remko overgenomen inzake de nieuwbouw en C2000, dat zijn inderdaad o.a. de projecten “testen” en “onboarden techniek”. Naast deze projecten is er nog een handvol andere projecten waar ik me mee bezighoud, eigenlijk allemaal om zaken voor te bereiden op de nieuwe meldkamer. Ik probeer daarin goede afstemming te creëren tussen LMS en Meldkamer Oost-Nederland i.o. en andere betrokken partijen. Mijn dagen zijn vooral gevuld met organiseren en coördineren en dus veel overleggen. Een collega in Hengelo noemde me een tijd geleden een regelaar, en eigenlijk omschrijft dit het beste mijn rol.’

De projectorganisatie bedrijfsvoering bestaat uit maar liefst 12 projecten, binnen de lijnen ‘huisvesting’, ‘ict/iv’ en ‘bedrijfsvoering’ van het overall Programma Realisatie Meldkamer Oost-Nederland. De projecten waarvan Axel projectleider is, houden het volgende in:

Testen

Het doel is het testen van de techniek en de werking van de meldkamersystemen. Axel doet hierin de organisatie en coördinatie, samen met Patrick van den Bragt en Jan Boeve (beiden LMS). Contactpersonen vanuit de disciplines zijn Herman Kroon (politie), Arjan Hanekamp (ambulancezorg) en Tanja Guyken (brandweer). Axel licht toe: ‘Alle applicaties die we in de nieuwe meldkamer gaan gebruiken, worden technisch getest. Daarnaast testen de disciplines ze ook functioneel, om vast te kunnen stellen of ze het juiste doen. In het geografische programma CityGIS is het bijvoorbeeld van groot belang dat de disciplines uiteindelijk hun eigen mensen en voertuigen weer zien. Hier zien we al dat een aantal partijen onderling moet afstemmen, en dan komen wij weer om de hoek kijken’, lacht Axel.

Onboarden op LMS-techniek en meldkamersystemen

Het doel is gebruikers bekend te maken met de nieuwe meldtafels, systemen en applicaties, incl. de nieuwe telefooncentrale. Vanaf Q1 2023 worden de centralisten opgeleid. Axel doet hierin de organisatie en coördinatie samen met Roby Grippeling en Yvette Furer (beiden LMS). Contactpersonen vanuit de disciplines zijn Herman Kroon (politie), Martin van Veldhuizen en Tanja Guyken (brandweer) en Mark de Laat (ambulancezorg). ‘In de huidige meldkamers wordt gewerkt op het lokale netwerk van de meldkamer, maar in de LMS-meldkamers op een landelijk netwerk. Daarom is het van belang om ervoor te zorgen dat iedereen toegang tot dit netwerk krijgt en er ook goed in thuis is. Voordat de nieuwe meldkamer in productie gaat’, aldus Axel.

Behalve projectleider is Axel ook teamleider van de beheerders in Hengelo. Dit is een klein team van twee beheerders, die nu nog nauw samenwerken met de collega’s van Veiligheidsregio Twente. Axel spreekt de hoop uit in de toekomst ook een rol te mogen spelen binnen de nieuwe Meldkamer Oost-Nederland. ‘Ik wil graag meemaken op welke wijze wat we nu bouwen, in de praktijk z’n meerwaarde gaat bewijzen.’

Wat is volgens jou het grootste voordeel van de overgang naar 10 meldkamers in Nederland?

Daar hoeft Axel niet lang over na te denken. ‘Dat is zeker weten de uitwisselbaarheid, dat we in staat zijn om elkaars werk over te nemen bij grotere incidenten of personeelsgebrek. Daarmee garanderen we nog beter de dienstverlening richting de burger.’

Wil je verder nog iets toevoegen?

‘Bij dit project zijn heel veel partijen betrokken. De gebruikerskant (red.: partijen die de meldkamer gebruiken) bestaat alleen al uit 11 partijen: vijf ambulancevervoerders, vijf veiligheidsregio’s en een politie-eenheid. Het is een grote uitdaging om met z’n allen naar één doel toe te werken. Dit gaat niet altijd snel, maar je merkt wel dat er door iedereen hard aan gewerkt wordt.’ Axel besluit enthousiast: ‘Ik vind dat als in Q1 2023 deze meldkamer opengaat, iedereen die erbij betrokken is trots mag zijn op wat er staat!’

Contact met Axel?

Wil je Axel spreken, dan kun je hem bereiken via telefoonnummer 06 – 31 00 08 25 of per mail: axel.krabbe@politie.nl.

 

 

Voeg toe aan selectie