UITGELICHT: Real Time Intelligence Center (RTIC)

In Oost-Nederland verhuist het RTIC mee en heeft het een eigen plekje in de nieuwe meldkamer. Het RTIC bestaat sinds 2012 en is een onderdeel van de Dienst Regionale Informatie Organisatie (DRIO) van Politie. RTIC werkt vanaf alle meldkamers in Nederland en ook de Koninklijke Marechaussee beschikt over een RTIC. In deze nieuwsbrief is Michael van der Weide aan het woord, senior intelligence bij RTIC. Hij vertelt ons over het belang van RTIC voor de meldkamer maar vooral voor de collega's op straat.

Samenwerking RTIC en meldkamer

Michael: 'Op het RTIC werken wij 24/7 om collega's op straat te voorzien van real-time informatie. Dit zorgt voor heterdaadkracht en veiligheid voor collega's en burgers. De Dienst Regionaal Operationeel Centrum (DROC), waar de politiekant van de meldkamer onder valt, werkt intensief samen met het RTIC. Enerzijds worden meldingen real-time veredeld met actuele informatie en anderzijds komt structureel een actueel veiligheidsbeeld beschikbaar. Dit helpt de meldkamer om niet alleen reactief op te treden, maar ook om proactief te anticiperen op gebeurtenissen of omstandigheden. Op deze manier staat het RTIC niet alleen ten dienste van de politiecentralisten, maar helpen ze eveneens de collega-ambulance- en brandweercentralisten.'

De RTIC-medewerkers kunnen razendsnel zoeken op relevante informatie in talloze systemen. Het raadplegen van social media wordt hierin steeds belangrijker. Dat is echt een grote ontwikkeling. De RTIC-medewerkers voorzien op deze manier de collega's op straat van de meest actuele informatie bij een incident. 

Levensbelang

Het is regelmatig van levensbelang dat hulpverleners snel weten met wie ze te maken hebben, zegt Michael. ‘Als ze naar een incident gaan, leveren wij hen gevraagd en ongevraagd informatie. Hierdoor komen ze goed voorbereid ter plaatse. Recente registraties en antecedenten worden direct gedeeld. Op verzoek sturen wij foto's door naar onze collega's op straat of plaatsen deze in BOS, een politieapplicatie voor de collega's op straat.'

Michael haalt ter illustratie een voorbeeld aan. ‘Stel, er is een suïcidaal persoon. Mensen delen regelmatig iets op social media, die voor zover mogelijk door ons worden bekeken. Persoonlijk heb ik al enkele keren gebruikgemaakt van internet maar vooral ook van andere openbare bronnen tijdens de veredeling van een melding. Naar aanleiding van mijn bevindingen werd de persoon vervolgens aangetroffen. Hieruit blijkt de onschatbare waarde van RTIC voor de meldkamerfunctie.'

Overige werkzaamheden

Naast de ac-hocmeldingen monitort het RTIC 24/7 social media op diverse steekwoorden. Verder zijn lokmiddelen en ANPR (Automatic Number Plate Recognition) onder toezicht van RTIC. Bij het wegnemen van zo'n lokmiddel, bijvoorbeeld een fiets, wordt een melding uitgegeven die vaak leidt tot heterdaadaanhoudingen. Bij een hit op een kenteken in de ANPR maakt het RTIC eveneens een melding. Verder handelt het RTIC in de backoffice signaleringen van personen, motorvoertuigen, goederen en documenten af. Michael wijst erop dat zowel collega's op straat als ook BOA's, jachtopzieners en Duitse collega's 24/7 contact kunnen opnemen met RTIC voor informatie.  

Nieuwe meldkamergebouw

De RTIC-medewerkers kijken uit naar het 'samenwonen' en samenwerken met alle meldkamercollega’s uit Oost-Nederland in een nieuw meldkamergebouw. Net zoals in de huidige werksituatie, krijgen op de meldkamervloer 7 RTIC-medewerkers een werkplek. Een senior, 5 generalisten en een OvD-I. Als alle centralisten straks in Apeldoorn werken, worden voor RTIC de lijntjes korter en het contact makkelijker. Michael: ‘Ook nu weten collega’s elkaar te vinden, maar er gaat toch niets boven persoonlijk contact.’

 

 

Voeg toe aan selectie